Voor bepaalde groepen werknemers kan het veel administratieve rompslomp schelen als u een all-in salaris uitbetaald. Met een all-in salaris wordt een salaris inclusief vakantiegeld en vakantiedagen bedoeld. Onlangs heeft de kantonrechter in Amsterdam bepaald dat een all-in salaris niet in strijd is met de wet.
Er is veel onduidelijkheid of een all-in salaris wel of niet is toegestaan. Bij wet is namelijk bepaald dat vakantiegeld in juni moet worden uitbetaald en dat een werknemer de gelegenheid moet hebben om vakantie op te kunnen nemen. Voor wat betreft het vakantiegeld mag er in de CAO of in de individuele arbeidsovereenkomst worden afgeweken van de hoofdregel zolang er maar minstens 1 keer per jaar vakantiegeld wordt uitgekeerd. U kunt er dan ook voor kiezen in de arbeidsovereenkomst op te nemen het vakantiegeld maandelijks uit te betalen.
Voor vakantiedagen geldt de verplichting dat de werknemer in staat moet worden gesteld om vakantie op te nemen. Dit betekent echter niet dat er geen all-in salaris uitbetaald mag worden. De vergoeding voor vakantiedagen mag worden uitbetaald zolang de medewerker maar de mogelijkheid krijgt om vakantie op te nemen. Deze dagen hoeven dan niet betaald te worden.
Ons advies bij een all-in salaris is om duidelijk in de arbeidsovereenkomst te omschrijven dat er sprake is van een all-in salaris en aan te geven welke loonbestandsdelen deel uitmaken van dit salaris. Daarnaast raden wij aan de uitbetaling van salaris, vakantiegeld en vakantiedagen apart zichtbaar te maken op de loonstrook. Dit verkleint de kans op discussie achteraf.
Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Marcel Spijkers van Dion Salarisbureau of mail naar salarisbureau@dion.nl
Bron:
http://www.rendement.nl/salaris/nieuws/id12533-salaris-inclusief-vakantiegeld-is-toegestaan.html?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter04032014campaign65
Geef een reactie