In het tweede kwartaal van 2017 start de Rabobank als eerste bank in Nederland met de IBAN-Naam Check. Deze controle gaat automatisch na of de naam van de begunstigde partij overeenkomt met het ingevoerde IBAN. In de loop van 2017 zullen ook andere banken deze controle invoeren.
Reden voor de extra controle is de hoeveelheid fouten die gemaakt wordt bij het overboeken. Veel van deze fouten ontstaan doordat er bedragen worden overgemaakt naar verouderde rekeningnummers of door vergissingen bij het gebruik van het adresboek. Daarnaast worden er ook veel frauduleuze boekingen gemeld bij banken die met deze nieuwe controle beter ondervangen kunnen worden.
In uw salarisadministratie kan deze extra controle er voor gaan zorgen dat u bepaalde gegevens bij bankrekeningen van uw medewerkers moet wijzigen of toevoegen. De salarisbetaling die rechtstreeks naar het bankrekeningnummer van uw medewerker gaat zal in theorie goed moeten blijven gaan vanwege de aanwezigheid van dezelfde verplichte gegevens die ook naar bijvoorbeeld de Belastingdienst gaan. Gaat het bedrag echter niet of slechts gedeeltelijk rechtstreeks naar uw medewerker, dan zult u de instellingen in uw administratie wellicht moeten nazien. Salaris kan om meerdere redenen niet of niet in zijn geheel rechtstreeks naar uw werknemer gaan bijvoorbeeld vanwege een loonbeslag, een vermogensbeheerder of een storting naar een tweede bankrekening. Ook kan een rekeningnummer bijvoorbeeld op naam van een partner staan.
Wij raden u aan om de bankgegevens in de toekomst extra goed te controleren bij het inbrengen van deze gegevens in uw administratie of, als u de salarissen aan ons heeft uitbesteed, de gegevens extra controleert voordat u ze aan ons doorgeeft.
Wilt u meer informatie over dit onderwerp dan kunt u contact opnemen met Marcel Spijkers van Dion Salarisbureau of mail naar info@dionsalarisbureau.nl.
Geef een reactie